Rotte eieren en glowworms - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van Tessa - WaarBenJij.nu Rotte eieren en glowworms - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van Tessa - WaarBenJij.nu

Rotte eieren en glowworms

Blijf op de hoogte en volg Tessa

26 November 2016 | Nieuw Zeeland, Whitianga

Hoi allemaal,

Ik zit net mijn vorige blog terug te lezen en zie dus dat de helft van wat ik nog had geschreven gewoon niet op mijn blog staat..
Nouja dan zal ik het dus even afmaken vanaf hier!
Ik wou nog zeggen over de gannet tour in Napier dat het het ondanks de rotsen het zeker waard was. Het uitzicht was echt super, de zon scheen en de vogels kunnen zien was ook heel gaaf.
Ik was daar toen met Nelleke en Lara en nog een aantal Nederlanders dus dat was wel leuk :). Omdat we al best vroeg terug waren van de tour (omdat die vroeg begon) hadden we extra tijd in de middag en zijn we naar de hotpools gegaan waar we een uitzicht hadden over het strand! En lekker konden ontspannen en zwemmen.
Omdat het voor Nelleke haar laaste dag was zijn we toen met zijn drieën nog wat gaan drinken en daarna hadden we afscheid genomen. Ik ben toen de volgende dag nog met Lara de Art Deco tour gaan doen want Napier is de stad van Art Deco want het is in 1931 getroffen door een aardbeving en was toen opnieuw opgebouwd in de art deco stijl en je zag dus op elk gebouw een sigaret verwerkt of een moari patroon en nog veel meer verschillende patronen en verhalen die daarachter zaten. Ik dacht eerst hmm art deco is dat wel leuk?! Maar we kregen een tour door Napier dus dat maakte het uiteindelijk erg leuk en interessant!
Ik ben toen vertokken naar Gisborne en daar ben ik op een schapenboerderij gaan werken voor een paar dagen. Het lag best afgelegen maar het zag er erg mooi uit! Ze hadden een groot huis en ik had mijn eigen kamer. De mensen (Grant en Kerrie) waren erg aardig en er was nog een Duitse jongen Jan, die ook op de farm werkte. En nog Jack een neefje van Grant. Dus de wekker om 04:15 elke ochtend om op de quat naar de schapen te gaan wat wel 45 minuten rijden was naar het midden van zijn land, want Grant en Kerrie hebben 600 ha land!!! Als Grant vertelde vanaf waar het land van de buren was dacht ik alleen maar, ik heb nu al geen idee waar we zijn laat staan waar het land van de buren is haha. Maar het was wel heel cool om met de quat over al die heuvels te gaan en door paadjes te rijden waarvan je af en toe dacht; gaan we nu niet een wheelie maken of kan dit wel??? Maar gewoon gaan dan maar haha.
Alleen door Jack vond ik het niet leuk daar en ben ik daarom ook maar een paar dagen gebleven. Het blijft natuurlijk mijn vakantie dus ik wil het wel leuk houden voor mijzelf :).
Ik heb toen 1 overnachting nog gedaan in een hostel in Gisborne en ben toen naar Whakatane gegaan.
Whakatane was erg leuk. Zoals sommige misschien al hadden gezien ben ik naar White Island geweest. Dit is een eiland met een nog actieve vulkaan. Je zag geen lava maar wel heel veel zwavel stoom waardoor je gasmaskers moest dragen en een helm voor bescherming. We gingen met de boot naar het eiland en onderwrg had ik toen ook nog dolfijnen gezien terwijl ze dat niet hadden verwacht rond deze tijd dus ik had mazzel en het was echt heel cool om te zien! De tour over de vulkaan was ook heel gaaf en echt de moeite waard. De gids zei ook je wilt hier echt niet de hele dag blijven. Zelfs voor films proberen we het zo kort mogelijk te houden op een dag omdat de lucht daar heel heftig is.
Het hostel waar ik de 1e twee nachten in sliep was het geld echt niet waard, maar je kunt het niet altijd treffen natuurlijk.
Ik ben de 2e dag gaan wandelen naar Ohope beach dat naast Whakatane ligt en dat was ongeveer 2,5 uur heen lopen. Alleen raakte ik op het strand een beetje verdwaald omdat een visser mij de verkeerde weg wees. Ik kwam toen een oudere vrouw tegen en die woont in Ohope beach. We zijn toen samen daar heen gelopen en ze bood mij een lift aan naar een plek zodat ik nog 10 minuten terug hoefde te lopen. Dus daar zeg ik geen nee tegen! Het was anders ook te laat om nog 2,5 uur terug te lopen dus ik was daar erg blij mee :).
De mensen zijn hier heel aardig en dit soort dingen gebeuren heel vaak in Nieuw Zeeland.
Ik heb toen Lara weer ontmoet voor 1 dag in een ander hostel waar ik nog 1 nacht bleef en dat was erg gezellig. Toen ik in dat hostel aankwam kwam ik ineens Gorgio tegen die ik ontmoet had op de airport in Taipei en wij waren allebei van: wat?! Dit is weel heeel toevallig haha. Maar zeker leuk om weer te zien! Dus toen was ik met 2 Italianen haha.
Ik ben daarna naar Rotorua vertrokken, de stad van de rotte eieren lucht. Het was lekker weer dus dat was heel fijn! Ik ben daar naar een avondmarkt geweest met een jongen uit het hostel en daar was allemaal muziek en eten wat erg leuk was om te doen want er waren veel mensen en het was een gezellig sfeertje.
Wai-O-Tapu National Park ben ik de volgende dag gaan doen met een meisje uit Brazilië die ik had ontmoet in het hostel :).
Het is een park waar je een geiser kunt bekijken die om ze laten afgaan. Ze laten die afgaan, omdat de geiser zelf om de 24/72 uur afgaat en er dan natuurlijk geen toeristen op afkomen, dus helpen ze de geiser een handje met een beetje Zeep.
Daarna Het park bekeken met heel veel zwavelbronnen in allerlei kleuren, heel gaaf!
Ik ben nog naar het Redwood forest geweest om te wandelen en dat is echt een heel mooi bos met mooie uitzichten over de stad. En op de terugweg ontmoette ik weer een vrouw die mij ook een lift aanbood tetug naar Rotorua, want zij moestvdaar toch heen dus waarom niet?
En ook zij was heel aardig! 2x achter elkaar een lift gehad en het niet eens Zelf gevraagd haha.
Er waren ook heel veel gratis parken waar je doorheen kon lopen met allerlei zwavelbronnen dus dat heb ik ook allemaal gezien. De lucht is soms best heftig maar je went eraan.

Als je in Nieuw Zeeland bent moet je natuurlijk wel wat van de Maori cultuur mee pakken, dus ben ik naar een Maori avond gegaan waar ik een tour kreeg door het dorp en de haka (een soort dans die de maori's doen om de vijand af te schrikken) heb gezien. Gelukkig had ik door Ans haar boekje al wat Maori woorden kunnen leren wasrdoor ik een voorsprongetje had (thanks Ans ;)).
We hadden daar ook een diner dat ze maken met warme stenen inde grond en dat was echt heel lekker. Kumra (zoete aardappel) groenten, lamsvlees etc. En natuurlijk pavlova! Het Nieuw Zeelandse dessert.
Toen was het tijd om Rotorua en het super chille hostel te verlaten om te gaan werken bij een familie in Tauranga voor 6 dagen. Het stel was Jocelyn and Robin en het was een ouder stel met een kiwi bedrijf. Het is toch altijd weer een verassing wie je komt ophalen want je weet nooit hoe ze eruit zien als je contact opneemt met de mensen.
Ze hebben echt een heel mooi huis en ik heb het daar zeker naar mijn gehad! Ik deed vooral klusjes rondom het huis en ze brachten mij overal naar toe. Parkjes waar ik nooit zou komen omdat ik niet weet dat ze bestaan en kleine plaatsjes waar ik gratis rondleidingen kreeg.
Ik blwef hier 6 dagen (kon niet langer blijven) en ben toen naar een andere familie gegaan in Tauranga. Bij Ian en Wilma en zij hadden ook een kiwibedrijf. Bij hun was het nog leuker en er waren ook 2 belgen dus ik kon mey hun Nederlands praten! Ian en Wilma waren super aardig en heel warm en ze bedankte echt voor alles wat je deed.
Ik ben daar naar Mount Maunganui geweest en naar de top daarvan gelopen met Arno (belg) en daar had je een prachtig uitzicht over de zee. Je kon het niet op de foto krijgen zo mooi.
Met de familie zijn we toen ook 1 weekend naar een soort strandhuisje geweest omdat daar de farm van wilma is en ze lang moest blijven daar dus konden wij daar chillen, zwemmen etc. Het was daar ook heel mooi met een uitzicht over zee en mooi weer! We hadden in de avond ook een prachtige sterrenhemel dus zaten we daar op de grond sterren te kijken haha.
Ik ben daar wel vaak genoeg in oog kunnen staan met een kakkerlak dat was iets minder
Maarja boeien.
Daarna nog met Ian en arno met een vriend van Ian wezen zeilen en daarna zelfs een pinguin gespot heel cool! Ik was wel heel erg verbrand omdat het die week heel warm was, maar als je een Zuid-Frankrijk idee wilt hebben, nou dat was het die week. Ik vond het niet erg haha.

We zijn toen terug naar het gewone huis gegaan en daar bleef ik toen nog een week.
Toen hadden we donderdag nog met Ian, Arno en Marie de kayaks gepakt in de avond om glowworms te bekijken (lichtgevende wormen). We gingen met de kayaks een soort open grot in waar we alle glowworms zagen en een prachtige sterrenhemel boven ons. Het was echt het mooiste moment hier tot nu toe! We hebben toen wat in onze kayaks gedronken met het mooie uizicht en zijn toen terug gegaan.
Vandaag ben ik naar Whitianga vertrokken. Het was wel moeilijk om afscheid te nemen na 2 weken bij hun imdat jet zou vertrouwd was, maarja er jomt aktijd een moment dat je een keer moet gaan en ook zij willen op vakantie ;).
Ik blijf hier tot woensdag en de rest horen jullie nog wel!


Bye xx
Tessa

  • 26 November 2016 - 12:38

    Tom En Jose:

    Hoi die Tessa, ha ha, zeg gisteren nog tegen je vader, tijd niets van Tessa gehoord, je had geen bereik en prompt vandaag een superlange mail. Wat een ontzettend leuke dingen heb je al gedaan, ga zo door !!! Kijken uit naar het volgende bericht, lieve groet, Tom en Jose.

  • 26 November 2016 - 12:45

    Pieternel:

    Hoi Tessa, wat een leuk en lang verslag! Je maakt heel wat mee. Hoe kom je eigenlijk aan alle adressen waar je gaat werken? Heb je verder helemaal niets gemerkt van de aardbeving? Hier wordt het winters koud en vriest het 's nachts:) Veel plezier en we kijken uit naar je volgende verslag. Liefs Bert en Pieternel

  • 26 November 2016 - 13:26

    Jolandacaptein64@gmail.com :

    Hoi tessa
    Weer een mooi verslag geniet er maar van het is hier koud in ndl dus ik ben wel een beetje jaloers haha nee hoor
    Nou ik moet weer werken
    Groetjes jolanda xx

  • 26 November 2016 - 17:19

    Carolien:

    Hoi tess, wat heb jij al veel gezien en meegemaakt! Lijkt mij 1groot feest! Ga er nog lekker van genieten en wij lezen graag meer. Doei gr van ons uit Santpoort xx

  • 26 November 2016 - 17:29

    Anja:

    ja hoor lieverd ik reageer ook gewoon op je mooie reisverhalen wat te gek allemaal wat jij al niet meemaakt geniet nog maar lekkerxxxxx
    mama

  • 26 November 2016 - 18:07

    Ans:

    Hoi Tessa,
    Ha, eindelijk een verhaal en wat voor een, we dachte al dat je verdwaald was :-). Geweldig wat je allemaal meemaakt, zelfs ik word jaoers. Leuk dat je de Maori woorden kon gebruiken. Ik had het als grapje bedoeld, maar zo zie je maar. Je omschrijft zo veel mooie plekken, we gaan eens kijken op google earth.
    We wensen je nog veel mooie ontmoetingen. Groetjes en dikke knuffel van ons. Leo en Ans

  • 26 November 2016 - 18:24

    Diny:

    He lieverd,
    Wat maak je veel mee leuk hoor, elke keer kijk ik weer ff of je al een mail hebt verstuurd ik geniet er altijd van. Deze herinneringen kan niemand van je afnemen.

    Wij zijn vandaag weer terug uit Turkije, dat is af kicken koud meteen onze donzen jas gepakt.
    Gisteren lagen we nog heerlijk op het strand en nu dit.
    Dus lekker genieten.

    Dikke kus van mij en de groetjes van frank
    Diny

  • 26 November 2016 - 19:54

    Roos:

    Hi Tessa,
    Wat leuk om je verhalen te lezen! Wat n gave tijd heb je daar zeg. Super tof! Geniet lekker en ik wacht je verhalen rustig af xxxx Groetjes van Mick (-:

  • 26 November 2016 - 20:58

    AnneMarie:

    Hallo Tessa
    Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Je hebt al een hoop meegemaakt en leuke mensen ontmoet.
    Geniet ervan en tot het volgende verslag. Een dikke knuffel van ons!

  • 27 November 2016 - 07:34

    Petra Captein:

    hoi Tes,
    wat een belevenissen zeg heerlijk om te lezen
    ben blij om weer wat van je te horen en kijk zeker uit naar je volgende verslag
    geniet er lekker van!!
    dikke kus Petra

  • 27 November 2016 - 15:17

    Marjan:

    Zo te lezen onderneem je een heleboel en ontmoet je veel nationaliteiten , heerlijk

  • 28 November 2016 - 18:13

    Karin:

    Wat heerlijk om al je verhalen te lezen. Maakt het saaie treinritje naar huis een stuk aangenamer (vergat bijna over te stappen

  • 28 November 2016 - 18:15

    Karin:

    Haha). Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.

    Groetjes Karin

  • 30 November 2016 - 17:06

    Marion:

    Hoi Tessa Wat ongeloofelijk wat jij beleefd, goed dat je dit heb gedaan als het zo door gaat gaat het allemaal wel snel de dagen gaan wel hard, als je zoveel beleefd.
    Lieverd geniet en wij wachten met spanning naar de volgende verhalen, dikke knuffel

  • 11 December 2016 - 14:04

    Yvonne:

    hoi lieve tessa

    Wat leuk om allemaal even terug te lezen,wat maak je veel mee en schrijf je onwijs leuke ,heerlijk om te lezen.te gek wat je allemaal doet en waar je werkt leuke foto 's
    Ook ik heb een nieuwtje maar denk dat je dat al weet,ben Oma geworden .
    Mandy Nick prachtige dochter Sarah een schatje.(en jij hebt er een nichtje bij of is het achternicht)
    Lieverd geniet ervan ik blijf je volgen.
    Pas goed op jezelf.
    En ik kijk uit naar je volgende verhalen.
    Dikke knuffel van ons.
    Yvonne Koos

  • 20 December 2016 - 10:52

    Truce En Nico:

    Ha Tessa,
    Ja wij zijn de eerste niet en waarschijnlijk wel de laatste van dit verslag.
    Ik vind het heerlijk om te lezen, even weg uit mijn sleur en klimaat.
    Vandaag is het helder koud maar zonnig hier in Nederland,
    Nico is vandaag met Korrie het huis van je oma verder aan het opruimen en leeghalen.
    En Oma heeft het goed in Schoterhof.
    Met de Kerst zijn we gezamenlijk met Oma Tom Jose Karin Onno Esther Korrie en wij bij Tom.
    Dat ziet er gezellig uit voor ons.
    Heb jij iets met vrienden georganiseerd?? een internationale Kerst!!!
    Ik ben benieuwd, het moet maar net lukken.
    Ik hoop dat je het goed kan vieren, het vermindert je heimwee en blijft specaal "Kerst in de zon".
    Tessa we wachten op je volgend verslag, veel plezier, liefs Nico en Truce

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 27 Aug. 2016
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 7336

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2016 - 16 April 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: